In the Name of  Allah Pictures, Images and Photos

Sunday, February 8, 2009

Zikir pengubat Keresahan

IN THE NAME OF ALLAH...
"Sesungguhnya, hanya dengan zikrullah (mengingati ALLAH) sahaja hati akan menjadi tenang" (ar-Rad:28)
Masih terngiang-ngiang lagi mesej peringatan yg ana terima dari seorang sahabat.." Nti, jangan lupa zikir dalam hati ye..sebab ALLAH paling dekat dengan hati kita..Ingat, pegang ayat ni." Ayat yang simple tapi terlalu bermakna. Ya,memang. Ia terlalu bermakna bagi orang2 seperti ana yang sentiasa leka dengan dunia.. Bila ana fikir2 semula, memang betul..hati manusia selalu tak tenang dengan pelbagai perasaan.. Allah dah bagi pada kita semua cara yang paling mudah untuk mengatasinya..iaitu dengan berzikir..

Berzikir kepada Allah Yang Maha Suci adalah surga-Nya yang berada di bumi. "Barangsiapa yang tidak memasukinya, bererti ia tidak akan masuk ke dalam surga-Nya yang berada di akhirat.“Karena itu, ingatlah kamu kepada-Ku niscaya Aku ingat pula kepadamu” ( Al Baqarah : 152).
Zikir adalah penyelamat jiwa dari segala macam penyakit, kelelahan dan kegoncangan yang terjadi di dunia. Bahkan zikir adalah jalan yang paling mudah dan paling singkat untuk menuju kemenangan. Berzikir kepada Allah dapat menghilangkan rasa takut, gemetar, gelisah, dan sedih. Dengan berzikir kepada-Nya dapat menghancurkan gunung penderitaan, kegelisahan dan kesusahan.Janganlah hairan jika orang-orang yang berzikir akan merasa nyaman. “Laki-laki dan perempuan yang banyak menyebut nama Allah, Allah telah menyediakan bagi mereka ampunan dan pahala yang besar (Al ahzab : 35).
“Hai orang-orang yang beriman, janganlah harta-hartamu dan anak-anakmu melalaikan kamu dari mengingat Allah. Barang siapa yang berbuat demikian maka mereka itulah orang yang merugi” (Al munafiqun : 9).Dalam sebuah hadits disebutkan : “Perumpamaan orang yang selalu berzikir kepada Allah SWT dengan orang-orang yang tidak berzikir adalah seperti orang hidup dan orang mati.”Dalam hadits shahih, Nabi bersabda : “Maukah kamu semua saya beritahu perbuatan yang paling utama, paling bersih di sisi Allah, paling baik bagi kamu jika dibandingkan berinfak dengan emas dan perak, dan lebih baik bagimu bila dibandingkan menemui musuh di medan peperangan?’ Para sahabat berkata, “Ya, lalu Nabi memberitahu kepada pada sahabat, “ Berzikir kepada Allah SWT.”
Sahabat blogger..dunia ini sudah hampir ke penghujungnya. Sudah terlalu banyak tanda2 hari qiamat. Bagi yang peka, mereka sudah tentunya menginginkan perjalanan yang menjadi persinggahan ini berakhir di penghujungnya dengan 'kejayaan'..mendapat keredhaan Allah.

1 comment:

Anonymous said...

ana sering mendamba ketenangan hati..mungkin banyak lagi dosa..kerana hati yang penuhdengan dosa itu sering berasa gelisah..hmm

welcome