In the Name of  Allah Pictures, Images and Photos

Sunday, February 15, 2009

Dakwah Di Labuan..

SEBELUM PROGRAM..
Pada 13-15/02/2009 yang lalu, ana telah mengikuti satu program yg dinamakan "Kem Intelek Madani" (KIM '09)yg dianjurkan oleh Persatuan Siswazah Sabah (PSS) Labuan yg bertempat di SMK. Lajau, Labuan. Persediaan yg begitu rapi sebelum program telah dibuat..Setiap minggu meeting akan diadakan untuk mengetahui perkembangan setiap exco. Pada mulanya, ana ditaklifkan untuk menjadi exco jamuan & makanan..selang beberapa minggu,perubahan berlaku..kekurangan fasilitator menyebabkan ana ditaklifkan pula untuk menjadi fasilitator. Namu, pada minggu kedua terakhir meting, ana sekali lagi ditukarkan exco kepada exco keselamatan memandangkan exco keselamatan bahagian muslimat menarik diri pada saat2 akhir atas sebab2 tertentu..
Ana tersenyum gembira..kerana, exco yg ana inginkan pada awal2 kami meeting telah menjadi kenyataan. Mulanya, ana merasakan mungkin tiada rezeki ana..tapi, ALLAH itu Maha Mengetahui segalanya.. Syukur alhamdulillah..Namun, bukan mudah untuk memegang sebarang jawatan exco dalam sesebuah program..bermula dari pengarah program hinggalah ke exco apa jua yg kurang penting sekali pun, ia mempunyai peranan masing2.


SEMASA PROGRAM..
Lebih kurang jam 1.40 petang, ana bersama ahli jawatankuasa program KIM telah bertolak ke SMK. Lajau..Perjalanan mengambil masa kira2 sekitar setengah jam. Setibanya di tapak program, beberapa orang pelajar telah menunggu untuk sesi pendaftaran. Kelewatan kami tiba di sana menyebabkan keadaan sedikit kelam kabut..Namun, kecekapan para AJK mengatasi segalanya. Dalam perjumpaan sebelum aktiviti pertama, bermula pengarah program telah memutuskan supaya beberapa orang AJK akan menjadi 'fasilitator kontrak' sementara menunggu 'fasilitator sebenar' tiba.. Ana dan beberapa orang AJK lagi berperanan dalam tugasan itu..'double jawatan'..exco keselamatan merangkap fasilitator..seumur hidup ana inilah pertama kali mengalaminya..namun, ana tidak menolak kerana ia mengajar ana bagaimana untuk bekerja dalam keadaan di mana orang lain memerlukan kita.
Aktiviti pada hari pertama itu tamat kira2 jam 12 malam..Postmorterm pertama diadakan..pengarah ingin mengetahui feedback dari setiap exco. Kira2 jam 2 pagi baru tamat postmorterm..Kepenatan dalam berprogram bukanlah sesuatu yang asing kerana ia tidak mungkin dapat dipisahkan..Namun, keberjayaanlah yg memberi kepuasan walaupun terpaksa bersengkang mata..

Memasuki hari kedua program..
Seawal jam 4 pagi para peserta dikejutkan untuk qiamullail..Alhamdulillah..mereka begitu mudah untuk bangun seawal itu..walaupun mungkin itulah kali pertama mereka bangun seawal itu. Melihat kesungguhan adik2, ana merasa sedikit terharu kerana salah satu objektif program ini adalah untuk melahirkan insan2 yang memegang kuat kepada ajaran Islam.. LDK pertama bermula..ana sepatutnya digandingkan bersama seorang lagi fasi (maziah) namun, memandangkan dia AJK Pengisian, ana diberikan kepercayaan untuk menghandle seorang..terima kasih maziah kerana memberi kepercayaan kepadaan ana.Terasa begitu berat sekali t'jawab yg diamanahkan kerana keberkesanan penyampaian ana akan menentukan penerimaan adik2 terhadap program ini..Syukur alhamdulillah..ALLAH beri kekuatan pada ana..seramai 4 orang peserta yg berlainan sekolah menjadi 'adik2' ana yg akan ana 'pegang' sepanjang program ini berlangsung..Wardah Hanim, Siti Hajar, Nor fadila dan Noralizawati telah ALLAH utuskan kepada ana untuk ana beri kefahaman kepada mereka tentang Islam..Slot Praktikal Solat..bukan kali pertama ana handle..masuk ni sudah 3 kali..rata2 ana boleh simpulkan anak2 jati Labuan kurang mengetahui solat yg sebenar..keadaan inilah yg membuatkan PSS mengambil inisiatif untuk mengadakan pelbagai program yg dapat membantu anak2 jati Labuan memahami Islam dengan sebenarnya..

Hari terakhir program..
Begitu singkat masa yg berlalu..sedar xsedar, sudah pun memasuki fasa terakhir program..berjaya atau tidak semuanya terletak pada kemampuan para fasi mengendalikan adik2 dalam kumpulan masing2..Slot terakhir..muhasabah. Ketika inilah ana mengmabil peluang untuk mengenali adik2 dengan lebih rapat..bercerita berkenaan latar belakang keluarga masing2.. Mudah bagi mereka berkongsi cerita..mungkin disebabkan ana mudah memahami mereka..atau mungkin juga kerana ana sebaya dengan kakak2 mereka.. Terasa sedikit terubat kerinduan pada adik perempuan tunggal ana di semenanjung.. Detik2 terakhir perpisahan mula menggamit kepiluan..ntah bila lagi akan berjumpa..ana sendiri tidak pasti. Namun, jauh di sudut hati ana berdoa agar perpisahan ini adalah titik permulaan kepada pertemuan yang akan datang..

SELEPAS PROGRAM..

Bersyukur ke hadrat Ilahi kerana dengan keizinanNYA sahaja program Kem Intelek Madani 2009 berjaya dilaksanakan. Inilah salah satu dakwah yang dijalankan oleh PSS Labuan untuk membantu anak2 muda di Labuan mengetahui tentang Islam.. Walaupun bukan di negeri sendiri, ana berasa cukup seronok berada di Labuan. Namun, jangka masa yang begitu singkat ana berada di sini membuatkan ana benar2 nekad dalam hati, satu ketika nanti ana akan menjejakkan semula kaki ke Labuan..mungkin pada masa itu dalam satu tempoh masa yang lebih lama..




2 comments:

Anonymous said...

huhu x)
got my name inside !
huhu ~~

NurSyahadah said...

Salam..
angah..
best kongsi ceta pasal kim..
buka la blug pss..
link kat blog ana..
ana tu link ngan blog pss plk..
salam perjuangan,,,

welcome