In the Name of  Allah Pictures, Images and Photos

Wednesday, February 4, 2009

Buat yang bergelar 'speky'..



Sejak di Tingkatan 6 Atas, ana telah tergolong dalam kategori 'budak kaca mata'..rabun jauh..Setakat ini, sudah 5 kali ana 'menghabiskan' wang untuk menukar cerminmata..puncanya tambah power dan pecah..Memang sengsara ckit la kalau cermin mata tiada..seperti tak sempurna hidup ni..Pernah satu ketika, ana buat cermin mata (spek) baru, agak lama untuk menyiapkannya. Akibatnya, sesiapa sahaja yang menegur ana dari jauh sudah pasti akan menggelar ana 'sombong'..gara2 ana tak pakai spek.. Bila sudah dekat, ana sendiri rasa bersalah sebab tak balas teguran..
Inilah realiti hidup seorang manusia yang jika tiada 'cahaya' atau 'petunjuk', pasti tidak akan dapat melalui perjalanan yang bakal diharungi..sama seperti orang rabun,jika tidak memakai spek, tak nampaklah jawabnya..segala perbuatan yang dilakukan seakan tidak sempurna..
Hal ini ana kaitkan dengan kehidupan kita hari ini..jika kita tidak menjadikan al-Quran dan as-Sunnah sebagai pegangan hidup, nescaya tidak akan bahagia hidup kita..bukan setakat tidak bahagia di dunia, malah di akhirat juga..
Di sini, ana kongsikan maklumat berkaitan dengan mereka yang rabun jauh.. Sumber ini ana perolehi daripada http://www.geocities.com/lynnx01/peka.htm
Mata adalah sejenis organ penglihatan. Sungguhpun saiz bola mata tidak sampai sebesar bola pingpong, mata mempunyai puluhan juta elektrik dan boleh mengendalikan 1.5 juta maklumat secara serentak. 80% daripada ilmu yang seseorang dipunyai juga ditimba melalui penglihatan.

Mata terdiri daripada satu lapisan jernih di bahagian depan yang disebut kornea. Ini merupakan bahagian lutsinar yang dikelilingi oleh sklera iaitu mata putih yang dapat dilihat dari luar. Di bahagian belakang selepas kornea terdapat bahagian yang tidak berwarna iaitu iris di mana bahagian tengahnya terdapat pupil (anak mata) yang boleh mengecil dan membesar bagi mengawal jumlah cahaya yang dibenarkan memasuki mata. Kanta kristalin yang juga lutcahaya terletak di belakang pupil dan berfungsi menfokuskan imej pada retina yang jauhnya kira-kira 2 cm di belakang kanta. Di hadapan kanta tersebut terdapat ruang anterior yang mengandungi cecair yang sangat cair. Cecair ini berfingsi memberi perlindungan kepada mata. Selain itu, mata juga mempunyai otot-otot dan carian tertentu serta beberapa struktur lain bagi memastikan kesempurnaan fungsinya.
Di samping itu, mata juga mempunyai kelenjar lakrimal yang menghasilkan air mata yang berguna untuk membersihkan mata daripada habuk dan kotoran lain. Kelopak mata pula bertindak sebagai penyapu untuk memastikan kornea sentiasa basah dan bersih.
Rabun Jauh (Miopia)
Rabun jauh adalah keadaan di mana seseorang itu tidak dapat melihat benda yang jauh dengan jelas, misalnya membaca papan tanda tertentu atau isyarat di sepanjang jalan raya. Rabun jauh terjadi apabila bola mata menjadi terlalu panjang atau kornea terlalu melengkung. Ini akan menyebabkan sinar cahaya yang memasuki mata tidak dapat difokuskan dengan baik atau sempurna di retina. Rabun jauh biasanya berlaku pada umur belasan tahun dan bertambah teruk dalam beberapa tahun yang berikutnya kerana mata terus berkembang dan membesar dalam usia kanak-kanak.

Sesetengah teori mengatakan bahawa rabun jauh merupakan sejenis penyakit keturunan. Tetapi punca rabun jauh ini sebenarnya masih tidak begitu diketahui oleh sesiapa. Namun begitu, masa membaca yang terlalu lama atau dalam cahaya samar, metabolisme tubuh yang tidak baik, pemakanan yang kurang baik kedudukan tubuh yang tidak betul turut menyumbang kepada rabun jauh.

Kini, terdapat rawatan laser untuk menyembuhkan rabun jauh. Tetapi, rawatan ini masih baru dan tidak begitu dipastikan kesan jangka panjangnya. Untuk membetulkan masalah ini, cermin mata atau kanta lekap boleh digunakan secara pindaan laluan imej cahaya yang memasuki mata. Kanta yang digunakan adalah kanta cekung. Biasanya pada permulaannya, seseorang individu memerlukan beberapa hari untuk menyesuaikannya supaya melihat dengan jelas. Selepas itu, rabun jauh tidak lagi akan menjejaskan gaya hidup seseorang itu.
Rabun Dekat
Rabun dekat, atau istilah optometri yang disebut hiperoria atau hipermetropia adalah keadaan di mana seseorang itu tidak dapat melihat benda dekat dengan jelas berbanding dengan benda jauh. Penghidap rabun dekat melihat benda jauh sama seperti orang biasa ataupun kurang jelas sedikit. Seseorang yang mengalami rabun dekat tidak menyedari bahawa matanya bekerja kuat untuk melihat benda pada jarak jauh dengan jelas, dan ia memerlukan keupayaan yang lebih lagi untuk melihat benda dekat dengan jelas. Keperluan keupayaan tambahan ini menyebabkan gejala sakit kepala, pedih mata dan keletihan mata.

Tanda-tanda biasa rabun dekat termasuklah kesukaran untuk menumpu dan mengekalkan penglihatan yang jelas bagi benda-benda yang dekat, mata rasa tegang, pedih, letih atau sakit kepala selepas selepas melakukan kerja pada jarak dekat, sakit atau rasa panas mata, kebolehan membaca dengan selesa semakin berkurangan, memegang bahan bacaan jauh dari mata dan mudah terganggu atau gugup selepas penumpuan perhatian yang lama. Rabun dekat terjadi apabila ukuran panjang bola mata terlalu pendek, menyebabkan kanta kristalin dalam mata tidak dapat menfokus imej benda dekat dengan terang dan jelas.

Biasanya rabun dekat tidak akan bertambah teruk, tetapi perubahan-perubahan yang berlaku dalam mata seseorang semasa umur meningkat akan menyusahkannya untuk mengatasi masalah ini. Bagi keadaan yang tidak serius, rabun dekat boleh diperbetulkan apabila mata boleh membuat penyesuaian sendiri tanpa memerlukan cermin mata bagi membetulkannya. Dalam kes yang lebih teruk, optometris mungkin mengesyorkan cermin mata atau kanta lekap dan lain-lain terapi penglihatan bagi mengatasi masalah tersebut. Rabun dekat menggunakan cermin mata berkanta cembung.

1 comment:

shiko said...

bagus blog nti ni.ana suke all of the content..bg 5 bintang=).hehe....truskan ye dgn isi2 yg terbaik...chaiyok2

welcome