In the Name of  Allah Pictures, Images and Photos

Friday, February 20, 2009

Diri ini..

IN THE NAME OF ALLAH....
Sudah lama rasanya tidak mencoret di ruangan blog ini..hanya sekadar mengeluarkan post2 baru tanpa memberi sedikit pun pandangan mahupun komen. Kesibukan dengan kuliah dan menyiapkan assignment membantutkan ana untuk duduk lama menekan papan kekunci di laptop ana..
Alhamdulillah, petang ini..jumaat bersamaan dengan 24 Safar 1430 Hijrah..dalam keadaan hujan renyai2..ana melajukan jemari ini untuk berbicara tentang keluarga ana..yang barangkali telah lama ana simpan.

Ana adalah anak sulong daripada 5 orang adik beradik..bawah ana perempuan,dan tiga orang berturut2 kesemuanya lelaki. Adik perempuan tunggal ana bernama Shuhaila (21 thn), Mohd Azri (16 thn), Mohd Fauzi (14 thn), dan last sekali adik ana yang paling rapat dengan ana Mohamad Hafizan Haziq (10 thn). Nama adik bongsu ni ana sendiri bagi...mungkin sebab tu rapat kot.

Kehadiran 2 puteri dan 3 orang putera sememangnya menggamit jerih perih umi dan abah ana.
Ana sehingga adik ketiga dilahirkan di rumah nenek manakala yang keempat dan kelima di hospital. Moden dan tradisional tempat kelahiran ana dan adik beradik kadang2 menjadi punca pertengkaran kecil antara kami..yang lahir di hospital berbangga dengan kemudahan yang ada..yang lahir di rumah tidak mengalah kerana disambut dengan sanak saudara.

Ana terlalu rapat dengan umi..sehinggakan ada hal2 yang remeh pun ana sanggup ceritakan padanya untuk mendapatkan pandangan mahupun sekadar perkongsian semata.
Sebelum tu..ana terlupa untuk mengintroduce umi dan abah ana..Nama umi ana Salmiah binti Sarbini, abah Mohamad Yusop bin Sulinman. Umur umi menjangkau 43 tahun, manakala abah mula sudah memasuki 50 tahun.

Sejak lahir, rumah ana berdekatan dengan opah dan atuk (sebelah abah).. Kalau tidak silap ana, ana pun hampir lupa..ketika ana di Tingkatan 3 @ 4, opah dan atuk ana tinggal bersama2 kami kerana usia yang sudah uzur..Jadi, ahli dalam keluarga ana ketika itu seramai 9 orang..ramai kan..tapi seronok. Namun, ketika berada di Tingkatan5, atuk ana telah dijemput Ilahi..dia pergi dalam usia yang mencecah 100 tahun. Tinggallah opah ana 'membujang'..Ana cukup kagum dengan atuk ana ni kerana walau dalam usianya dulu ketika 90 tahun, dia masih lagi gagah berjalan kaki ke kedai..membersihkan kawasan rumah..cuma, adakalanya sakit2 tua..biasalah..demam sekejap,ok semula..


Saat2 akhir (3 hari) sebelum ana menjejakkan kaki ke UMS, alhamdulillah..ana merasa rumah baru yang terletak berdekatan pula dengan nenek dan atuk (sebelah umi). Rumah tersebut abah ana reka & bina sendiri ketika ana di Tingkatan 6..Ana ingat lagi kata2 abah masa tu, "sebelum along pegi Sabah, along kene merasa tidur rumah baru." Masa tu ana rase sebak sangat..ana rasa macam ana dah takkan dapat tinggal kat situ. Merasa la ana berada di 'rumah baru' selama 2 malam..


Ketika cuti semester pertengahan tahun 2 pengajian, ana pulang ke kampung.. Setibanya ana di kampung, ana mendapat berita bahawa opah yang tinggal bersama2 dengan keluarga ana telah berada di hospital lebih kurang 3 4 hari sebelum ana balik..Ana tak tahu nak marah ke..kecewa ke..sebab ketika opah ana sakit dan dimasukkan ke wad, ana langsung tidak mendapat apa2 berita.. Ana tanya umi, 'umi, kenapa tak bagitahu along opah sakit?' Umi membalas, 'kan along minggu periksa masa tu, umi taknak along risau..nnt terjejas along nak belajar..' Rasa manik2 jernih bakal tumpah di pipi ana, namun ana tahan dan sembunyikan.. Baru ana tahu sebabnya..umi taknak ana risau tentang keluarga di kampung asalkan ana dapat belajar dalam keadaan yang tenang..

Ketika ana pulang, opah sudah dikeluarkan dari wad. Namun, keadaannya berubah..opah mengalami strok..lumpuh sebelah badan. Adik ana yang perempuan masa tu baru habis tingkatan 5, dialah yang menjaga opah. Pernah satu masa tu, ana ambil alih tugas bagi makan..tapi, opah pelik..dia tanya sape ana walau dalam percakapan yang kurang jelas..tapi ana masih memahaminya. Ana segera menjawab pertanyaannya dan dia menunjukkaan respon terlupa siapa ana.. Maklum lah..setahun lebih ana tinggalkan kampung halaman pergi menyambung pelajaran di luar semenanjung..

Selang beberapa hari sahaja ana di rumah, ajal opah ana sampai..ana merasakan sesuatu yang aneh.. Pada firasat ana..ALLAH pertemukan ana dlm waktu yg begitu singkat..mungkin ada hikmahnya.. Ya..memang ada hikmahnya. Hasrat opah dulu mahu melihat ana memasuki Universiti selepas ana tamat Tingkatan 6.. Alhamdulillah, kali pertama ana pulang selama ana berada di UMS..opah mungkin sudah merasakan hasratnya untuk melihat ana sebagai cucu pertama menjejakkan kaki ke Universiti telah pun tercapai..

Kini, sudah hampir 3 tahun pun pengajian ana dan akan menamatkan pengajian pada akhir tahun ini, insyaALLAH.. Semoga ana akan menjadi kebanggaan kedua orang tua ana dan menjadi qudwah hasanah kepada adik2 ana..

::: Kisah ana ni sekadar perkongsian untuk para blogger..:::






1 comment:

SARAH SHAMSUDIN said...

salam..ukhti habis blaka akhir tahun ni ye? sama la kita ukhti..tetapkan matlamat.kita tuju apa yang lebih penting dulu.."set your priority right" :) semoga ukhuwah berpanjang..sayang selalu..

welcome