In the Name of  Allah Pictures, Images and Photos

Monday, February 2, 2009

Bahasa Arab,bahasa Al-Quran

Post ni dah lama sebenarnya ana nak kongsi dengan sahabat2,tetapi kekangan masa benar2 menghalang ana untuk melakukan sedemikian. Post ini sedikit sebanyak berasal dari kisah diri ana sendiri..
Sebenarnya, jauh di sudut hati ana memang mahu melanjutkan pelajaran dalan bidang pengajian Islam.. Namun, ana tidak menyesal dengan apa yang ana miliki sekarang. Mungkin ada jua hikmah yang tersirat yang ana sendiri tidak tahu. Sejak di sekolah tadika lagi ana memang terdidik menutup aurat..(pakai tudung). Hinggalah ke sekolah menengah, ana terdedah dengan beberapa orang senior yang bertudung labuh.. Mula saat itu, ana memasang niat untuk menyambung pengajian dalam bidang yang berkaitan dengan pengajian Islam, walhal ana bukan pernah pun bersekolah agama.. Tapi, ana tak nampak jalan untuk ke arah itu..ana sedikit kecewa. Setelah tamat di Tingkatan Enam, ana memohon kemasukan ke universiti yang menawarkan pengajian yang berkaitan dengan Islam. Alhamdulillah, walaupun ana tidak mengambil kos khusus dalam pengajian Islam, tetapi sedikit sebanyak ( mungkin banyak rasanya) yang ana pelajari hasil daripada kos yang ana ambil sekarang (Kewangan Islam).
Subjek Usul Fiqh, Fiqh Muamalat adalah subjek wajib untuk kos ana ni. Terubat sedikit kekecewaan dahulu.. Namun, satu subjek yang benar2 membuat ana nekad untuk belajar adalah B.Arab..tidak ditawarkan pula subjek tersebut di universiti ana.. Tapi, ana mencari alternatif lain untuk mempelajarinya..mencari teman2 yang belajar di Egypt,Al-Azhar..dan juga yang mengambil subjek tersebut dalam kos yang diambil..
Alhamdulillah..segala puji selayaknya hanya bagi ALLAH..Ana dipertemukan dengan seorang sahabat yang pernah belajar di sekolah agama. Namun sekarang tidak pula mengambil kos pengajian Islam..terbalik pula dengan ana..tu lah..ALLAH Maha Berkuasa.."kadang2,ALLAH bagi kita apa yang kita taknak dan tolak apa yang kita suka". Sekarang ni, ana dalam proses belajar untuk menguasai B.Arab..kerana, umumnya juga mengetahui yang B.Arab ni adalah bahasa syurga dan bahasa al-Quran..

No comments:

welcome