In the Name of  Allah Pictures, Images and Photos

Friday, April 24, 2009

Perancangan Hidup Selepas Ini...


18/4/2009
IN THE NAME OF ALLAH…
Alhamdulillah.. bersyukur ke hadrat Ilahi kerana masih memberi ana peluang untuk mencoretkan sedikit perkongsian mengenai kehidupan ini..
Minggu ini merupakan ‘study week’ bagi UMS-KAL..Lazimnya, waktu inilah kebanyakan mahasiswa mengambil peluang untuk pulun habis bagi menumpukan 100% kepada final exam yang tidak lama lagi akan menjelang..
Di kala ini jugalah bagi 3rd year student akan melakukan proses ‘sisih’.. Mungkin ia agak janggal bagi yang pertama kali mendengarnya.. Namun, jika disebut dalam bahasa pasar, ia bermaksud ‘buang mana yang tak patut..’ 3 tahun masa yang berlalu sedikit pun tidak disedari.. Umur juga semakin meningkat rupanya..Sudah mula berfikir akan perancangan hidup masa depan yang akan dilalui selepas bergelar graduan.
Sedang asyik mengemas buku2 dan pakaian yang akan dipos ke kampung, terlintas sejenak tatkala di akhir Form 6 dulu.. ‘universiti manalah yang ana akan dapat..kalau tak dapat, hmmmm….kerjalah jawabnya.’ Namun, sedikit berbeza apa yang difikirkan kali ini walaupun ana akan meyambung satu semester lagi, tetapi keadaan yang sama seperti sahabat2 lain..perancangan selepas habis belajar..
Profesion perguruan bukanlah minat ana sejak dulu lagi.. Namun, jejak kaki ke menara gading inilah merubah segala2nya..Jika dulu, tidak tahu mahu jadi apa..masih gagal merancang apa yang akan dilakukan selepas ini.. Mungkin pengaruh ibu saudara begitu kuat sehingga ana sendiri tidak menyangka ingin menyambung pengajian dalam KPLI..
Tambahan pula, usikan sahabat2 tentang ketegasan ana mementingkan penggunaan bahasa juga salah satu pengaruh yang kuat. ‘Cikgu BM..’ Satu panggilan yang tidak pernah terlintas di fikiran.. Senang rasanya bila ilmu yang dipelajari dapat dipraktikkan dalam kehidupan seharian..alam pra-U benar2 memberi pengertian yang sangat tinggi..praktiknya bila ke menara gading…
Mungkin Jurusan Kewangan Islam yang ana belajar di sini akan ana praktikkan bila habis nanti..harap2 begitulah hendaknya…walaupun terdapat beberapa subjek yang benar2 menguji sejauh manakah pengetahuan kita sebagai seorang Muslim..Usul Fiqh..Fiqh Muamalat.. Andai anda rezeki, ingin ana menyambung pula pendidikan dalam bidang Pengajian Islam..InsyaALLAH..

No comments:

welcome