In the Name of  Allah Pictures, Images and Photos

Monday, April 6, 2009

Individual VS Grouping ?


IN THE NAME OF ALLAH..

ALHAMDULILLAH..pagi tadi selesai presentation subjek Institusi & Pasaran Kewangan Islam.
Namun, sedikit rasa kecewa keranaItalic presentation yang dilakukan tidak mendapat komen lecturer.. Ana yakin kerana mungkin ia disebabkan terlalu banyak kesilapan dalam paper work yang disemak..

Terfikir di dalam hati..banyak faedah apabila bekerja dalam kumpulan.. Namun rupanya, ada juga kelemahannya yang ana kira mungkin juga banyak. Pengalaman pada semester lalu menyiapkan dua assignment secara individu benar2 mengajar berdikari..mengajar bagaimana tahap2 menyiapkan tugasan bermula dari introduction sehinggalah references..

Ketika ana berada pada semester 4 & 5, subjek Fiqh Muamalat dan Takaful Muamalat diajar oleh lecturer yang sama..Lecturer tersebut memang seorang yang tegas dalam bab menyiapkan tugasan yang diberikan. Pilihan boleh dibuat sama ada untuk melakukan secara berkumpulan @ individu. Ana merancang dengan baik untuk memilih secara individu walaupun beberapa orang rakan meminta ana masuk dalam kumpulan mereka. Ana menjawab dengan berhikmah bahawa ana ingin practise untuk individual presentation masa 3rd year nanti..

Semasa presentation subjek Fiqh Muamalat, alhamdulillah..ada lagi seorang rakan kelas yang juga membuat tugasan secara individu. Namun, semasa subjek Takaful Muamalat, hanya ana seorang sahaja yang membuat presentation secara individu.. Saat dan tika inilah ana peroleh kekuatan dan keyakinan untuk berdiri sendiri di khalayak ramai..Syukur yang tidak terhingga walaupun hanya memperoleh gred B dalam kedua2 subjek tersebut, tetapi ana mendapat kepuasan yang begitu tinggi kerana memperoleh hasil dari titik peluh ana sendiri..
Terima kasih yang tidak terhingga kepada En.Hazmi kerana memberi peluang kepada student seperti saya untuk membuat tugasan secara individu..Terlalu banyak pengajaran dan pengalaman yang diperoleh.

Di sini, ana ingin berkongsi beberapa nilai positif apabila diberi pilihan untuk melakukan tugasan secara individu:
1) Mengetahui secara keseluruhan tahap2 membuat tugasan.
2) Tidak menjadi free writer.
3) Boleh diaplikasikan dalam ruang kerjaya kelak;tahu membuat tugasan secara keseluruhan.
4) Tidak wujud perasaan ingin melepaskan batuk di tangga kerana merasakan tugasan itu sangat bernilai dan berkepentingan.
5)Berusaha dengan sebaik mungkin untuk menyiapkan tugasan untuk mendapat markah yang tinggi.

Walau bagaimanapun, tidaklah ana menolak 100% bahawa menyiapkan tugasan secara berkumpulan adalah kurang baik..kerana kepentingan yang paling utama bila berkumpulan adalah dapat menyiapkan tugasan dengan cepat kerana berlaku pembahagian tugas.

Kepada semua pembaca post ini, ana mengharapkan sebarang komen membina yang dapat dikongsikan bersama..

1 comment:

Lakaran Princess said...

individual vs grouping
For me, I cant stay alone without you all to finish my work, BUT I stsongly agree with you, to decide that in individual part and every one mus think n do the best what ever their do..please to everyone to walkout:)

welcome