In the Name of  Allah Pictures, Images and Photos

Tuesday, March 10, 2009

Khas buat penggemar 'belacan'

Post ini ana siarkan kerana 2 3 hari yg lalu, seorang junior ana menyatakan keenakannya makan tengahari bersama sambal belacan.. Justeru itu, ana menyatakan hasrat kepadanya akan mengeluarkan fakta2 mengenai 'belacan' ini untuk pengetahuan dan memikirkan apakah antum antunna semua tergolong dalan penggemar belacan..
Sama2 kita kaji tentang makanan kegemaran masyarakat Melayu ini....
Belacan merupakan sejenis bahan masakan yang diperbuat daripada udang kara yang dimampatkan dan tahan lama. Ia mempunyai bau yang kuat tetapi sedap dan berkhasiat dimakan. Terdapat sesetengah orang yang gemar membakarnya sedikit sebelum digunakan kerana ini membangkitkan baunya. Maupun begitu, sekiranya dibakar, belacan mengeluarkan bau yang sungguh kuat. Malah penjajah Inggeris pernah menggelarnya sebagai bau daging anjing panggang.
Belacan juga merupakan salah satu bahan bagi menghasilkan
sambal belacan, iaitu cili dan belacan yang ditumbuk lumat dengan menggunakan lesung tangan.
Diambil daripada "
http://ms.wikipedia.org/wiki/Belacan"
Sambal belacan merupakan satu hidangan sampingan yang biasanya dimakan bersama ikan ataupun ulam. Sambal belacan pada amnya merupakan lada/cili yang ditumbuk bersama belacan, garam dan sedikit gula.
Sambal belacan juga boleh dicampurkan dengan tempoyak bagi menyedapkannya. Bagi mereka yang meminati sambal belacan pedas, cili padi atau juga dikenali sebagai cili api, akan digunakan bagi menggantikan lada besar.

No comments:

welcome