In the Name of  Allah Pictures, Images and Photos

Friday, March 20, 2009

Kesakitan itu....

Seawal jam 10 pagi, ana bergegas menunggu bas untuk melawat seorang sahabiah junior yang telah mengalami kemalangan jalan raya pada 18/3 yang lalu.. Pada mulanya, ana pergi bersama dua orang lagi sahabiah, namun pada saat2 akhir, seorang sahabiah ana memberitahu tidak jadi pergi bersama kami.. "Salam,nti.. ana pegi hospital jaga sahabiah sebelah petang..coz petang ni tiada orang jaga dia..nti pegi dengan izah ye.." Itulah sms yang sahabat ana kirimkan tatkala ana menunggunya untuk pergi melawat bersama..
Sejak semalam lagi, junior ana mengharapkan agar ana dapat bergilir menjaga sahabat itu..tetapi, di atas sebab2 yang tidak dapat dielakkan, ana terpaksa menolak untuk menjaganya..memang terasa sedih pabila tidak dapat menunaikan impian orang.. Perjalanan ana bertemankan hanya seorang sahabiah.. Pada masa yang sama, dia juga ingin ke bandar membeli sedikit keperluan harian. Sedang asyik membeli, ana menerima sms dari ukhti syu..lagi tawaran untuk menjaga sahabiah.. Namun, ALLAH masih belum memberi peluang menjaganya kerana ana ada kuliah pula..Selesai membeli barang, ana terus menunggu bas pula untuk ke hospital. Setibanya di hospital, jam di tangan menunjukkan 12.15 tgh hari.. Terpandang satu papan tanda tertera waktu untuk para pelawat melawat..Hmmmm..waktu lawatan belum bermula rupanya.. Perancangan ALLAH begitu baik. Patutlah naluri hati ana tidak ingin terus ke hospital sebaliknya ke bandar dahulu.. Setelah hampir menunggu beberapa minit, kami telah dibenarkan masuk oleh pengawal yang menjaga di pintu masuk kawasan wad itu..
Entah mengapa...langkah demi langkah yang ana atur..begitu lemah sekali..Sesekali, terpandang katil2 yang mengisi pesakit2 di wad tersebut. Jarang sekali ana memasuki hospital.. Keadaan para pesakit yang berbagai ragam..berbagai reaksi..menimbulkan sebak di hati ana..Mereka diuji dengan cara begitu..Sayang sekali ALLAH dengan mereka2 itu..Dalam firmannya juga menyebut, "Tidak akan diuji hamba2NYA di luar batas kemampuannya.."(al-Baqarah:286).
Kebetulan, rakan satu kos sahabiah tersebut juga ingin melawat..mencari wad walhal tidak tahu.."WAD BUNGA MELUR"..Alhamdulillah..jumpa. Tiba di katil sahabiah yang di cari..sayu hati melihatnya..jantung terasa seakan berhenti..Hari ahad yang lalu, baru sahaja ana mengenalinya dengan lebih rapat..peramah rupanya. Namun, bila melihat keadaannya yang hanya berbaring di atas katil itu, hati ana cepat benar terasa sebak..ditahan sahaja air mata ini daripada mengalir..bahkan, bila sesekali memandangnya, cepat2 ana alihkan pandangan ke arah lain..tidak sanggup merasa kesakitan yang dialaminya.. Terasa benar diri ana yang jika berada di situasi sedemikian.hanya ALLAH yang Maha Mengetahui..
Agak lama juga ana berada di situ..mendengar harapannya dari semua sahabiah yang datang melawat..agar mendoakan dirinya cepat sembuh. Sekali lagi hati ini sebak..tidak dapat menahan..dialihkan lagi pandangan ke arah lain..
Menyedari seorang sahabiah yang datang melawat tiada, segera sms dikirimkan.. Ohh...waktu zohor sudah menjengah..lantas, ana melangkah kaki keluar dari wad tersebut untuk menunaikan solat..
Sekitar jam 1.30 tgh hari, ana meminta izin daripada sahabiah yang ada di situ untuk pulang ke kampus kerana ada kuliah jam 2 ptg.. Sempat membuat pandangan terakhir pada sahabiah yang terlantar..Dalam hati, memohon munajat agar sahabiah tersebut segera sembuh dari kesakitan yang dialami..
PERINGATAN juga buat diri!!
Kita ini hanya hambaNYA..HANYA HAMBANYA.. Bila2 masa ALLAH akan tarikh nikmat yang kita ada waktu ini..ALLAH beri kesakitan pada orang lain bukan sekadar ujian namun, untuk kita yang masih sihat ini berfikir dan menyedari akan apa yang telah ALLAH turunkan pada hamba2NYA..

No comments:

welcome