In the Name of  Allah Pictures, Images and Photos

Thursday, December 18, 2008

Isu Terpilih Sepanjang Program..


  • Sepanjang perjalanan jelajah qurban, ana dikenderai oleh sebuah van. 'Pilot' diketuai oleh Ustaz Akhwan manakala co-pilot adalah Ustaz Azmi. Ustaz Akhwan seorang 'pemandu pelancong' yang sangat ramah dengan para pelancongnya (ana dan sahabat2 la).. Bila antara kami terpandang gerai @ apa sahaja di tepi jalan yg memerlukan knderaan berhenti, pasti Ustaz Akhwan akan memenuhi.. Lain pula bila co-pilot mengambil alih tugas pilot..baru sahaja kami bercakap2 tentang sesuatu, pantas sahaja Ustaz Azmi memintas kata2 kami;'jauh lagi perjalanan kita ni, tak payah singgah la..' sekaligus hilai tawa kedengaran dalam van tersebut..tidak kering gusi kami dengan gelagat 'co-pilot' kami tu..

  • Walaupun kami baru sahaja mengenali, namun hubungan kami tidak ubah seperit satu keluarga..Ustaz Ishak sbg Pak sheikh, Puan Siti Hajar sbg Umi,Ustaz Azmi dan Ustaz Akhwan sbg abang2 kami, dan Kak Fiza sbg kakak kami..manakala ana,shila dan nadia sebagai adik beradik yg terlalu rapat..bila antara kami diusik @ dikenakan oleh ustaz2 tersebut, terus sahaja kami mengadu pada Umi..sikap Umi yg sangat prihatin dan penyayang tidak ubah seperti umi ana sendiri..Kepakarannya dalam bidang masakan telah menyedarkan kami bahawa seorang wanita haruslah mempunyai asas dalam masakan utk menambat hati keluarga..

  • "Melapah daging lembu"-adalah satu pengalaman baru dan tersangat berharga bagi ana dan sahabat2..bermula dari melihat lembu diqurban,setelah itu bawa pulang ke rumah utk dilapah..huh..rase macam terror sangat waktu ni..ape tidaknya, hanya ana,shila,nadia,umi,kak Fiza dan kak ana yg 'mengerjakan' daging lembu tersebut..Barulah ana tahu betapa susahnya melapah lembu..kalau setakat guna pisau, tak berpisah la daging tu dari tulangnya..guna parang besar,tajam..

  • Pengalaman bersama keluarga angkat benar2 menyedarkan ana..jikalau di semenanjung, bilik air seperti bilik tidur..(boleh masuk 5 @ 6 orang sekaligus), tapi di sini tidak. Ada juga rumah yg tiada istilah 'bilik air'..maksud ana,keluar dari dapur rumah,tersusun beberapa papan,sebuah tong air tadahan air hujan..cukup digunakan utk mandi.. Bersyukurlah kita yg mempunyai rumah dan segala kelengkapan yg sempurna..

  • Isu ini ana letak di akhir sekali kerana ana sendiri xpernah buka cerita atau bercerita dgn sape2..isu 'poligami'..bekerjasama dengan orang yg sudah berumah tangga begitu mematangkan ana.. Dalam perjuangan,pengorbanan adalah satu perkara besar..tidak ada istilah senang jika tiada pengorbanan dalam meniti ranjau perjuangan. Ana seringkali diingatkan oleh Ustaz Akhwan bahawa, salah satu pengorbanan seorang wanita

No comments:

welcome