In the Name of  Allah Pictures, Images and Photos

Sunday, November 30, 2008

Punca-punca yang menyebabkan rabun silau:-

1. Astigmatisme - ini yang selalu disebutkan sebagai rabun silau. Rabun silau selalunya akan menyebabkan rasa silau. Bagi mereka yang mempunyai astigmatisme yang tinggi, maka akan lebih silaulah lagi rasanya. Mereka yang mempunyai astigmatisme boleh dibetulkan dengan memakai kaca mata dengan preskripsi yang betul.

2. Selaput mata/katarak - Katarak adalah kekaburan dalam kanta kristalin (kanta yang terdapat di dalam mata). Jika ini terjadi, cahaya yang akan memasuki mata akan berpecah-pecah dan menyebabkan rasa silau. Mereka yang mempunyai katarak sebaiknya mendapatkan nasihat doktor supaya dapat membuang katarak.

3. Keletihan mata - Akibat dari rasa letih yang keterlaluan, anak mata yang biasanya mengawal jumlah cahaya yang masuk ke dalam mata tidak dapat berfungsi dengan baik lagi. Oleh sebab itu, apabila cahaya yang berlebihan masuk, anak mata tidak mengecil sebagaimana biasa dan menyebabkan cahaya yang banyak masuk ke dalam mata.


Untuk mengatasi masalah ini, anda hendaklah mengamalkan gaya hidup sihat dari segi penglihatan. Apabila melakukan kerja dekat, anda hendaklah sekali sekala memandang jauh (lebih dari 6m). Jika ruang pejabat anda sempit, eloknya diletakkan cermin besar untuk menambahkan jarak penglihatan. Mata kita hanya akan berehat jika kita memandang jauh.

No comments:

welcome