In the Name of  Allah Pictures, Images and Photos

Friday, March 6, 2009

Akrabnya ukhwah keluarga..

IN THE NAME OF ALLAH..
Alhamdulillah..segala puji selayaknya hanya bagi ALLAH sekelian alam yang menciptakan bumi ini..
Bersyukur yang tidak terhingga kerana pada saat ini ALLAH masih memberi ana peluang untuk bernafas menyedut udara segar nikmat pemberian-NYA.
Hari jumaat yang mulia ini..hari penghulu segala hari.. Ana mengambil peluang untuk menghubungi umi ana seawal jam 6.40 pagi. Bukan apa..secara tidak langsung untuk mendengar suara manja adik bongsu ana di kala awal pagi begini..kerana jam 7 pagi sudah pun bergerak menuju ke sekolah walaupun hanya beberapa minit perjalanan ke sekolah..begitulah adik bongsu ana, rutin hariannya tetap mengutamakan apa jua yang dilakukannya mesti di awal waktu..walhal umurnya baru mencecah 10 tahun..berbeza sekali sikapnya dengan adik beradik ana yang lain.
"Assalamualaikum umi..dah bangun? Adik dah bangun? Along nak cakap dengan dia.." Persoalan pertama yang ana ajukan ketika umi menjawab panggilan.. "Adik dalam bilik air,tengah mandi..kejap lagi umi telefon semula.."
Selang beberapa minit, panggilan dari umi ku terima..senyum sendirian ana kala itu.. "Hello, assalamualaikum,dik..dah mandi? Dah pakai baju? Dah sikat rambut? "
Banyak sekali soalan yang ana ajukan sehingga ana rasakan seperti seorang inspektor polis menyiasat pesalah.. Semua soalan yang ana ajukan dijawabnya dengan nada yang gembira..
Namun, itulah ukhwah yang boleh ana gambarkan betapa akrabnya ana dengan adik bongsu ana..kerinduan yang teramat sangat..sehingga terlupa umi yang patut didahului berbanding adik2 ana sendiri.. Agak lama juga ana berbual dengan adik bongsu ana pagi ini..pertanyaan demi pertanyaan ana ajukan..rutin soalan yang kerap ana ajukan adalah berkaitan dengan hal pelajarannya..kerana ana rasakan tanggungjawab ana sebagai anak sulong adalah selepas ibu bapa..jika bukan ana siapa lagi..
Pesanan terakhir sebelum ana mengakhiri perbualan.."Dik, belajar rajin2 ye.." Dibalasnya dengan sepatah kata sahaja "ok.." sudah cukup memberi makna yang mendalam..
Perbualan itu disambung oleh abah ana..yang memang menjadi rutin pabila call umi, umi orang terakhir yang akan mengakhiri perbualan..Terasa mendapat semangat baru bila mendengar pesanan abah yang tidak jemu dan tidak putus2 mengingatkan ana supaya belajar rajin2..
Bila berbual dengan umi, terasa amat dekat dan rapat sekali..segala masalah dan luahan dikongsi bersama..termasuk hal peribadi. Tempoh kurang 3 bulan untuk ana pulang ke kampung merasakan suatu tempoh yang terlalu lama bagi ana..perkongsian singkat berkenaan perancangan belajar ana, ana kongsikan pada umi..
"Along konvo bila? " Tanya umi ringkas.. "InsyaALLAH, bulan 9 @ 10 tahun depan,umi..sebab along sambung lagi 1 semester lepas habis praktikal nanti.." Ana menyambung..umi dengan abah mesti datang tau masa along konvo nanti..kalau salah seorang takde, along taknak konvo.."
Begitulah 'gurauan ugutan' yang ana luahkan pada umi tatkala ana menyatakan hasrat tertinggi ana pada mereka pada masa konvokesyen ana nanti..
Sejak sekolah lagi, apa2 jemputan pasti kedua orang tua ana akan datang..sehingga ana rasa begitu manja dan tidak boleh salah seorang tiada pada hari bersejarah ana nanti..
Di akhir perbualan, umi mengingatkan lagi agar belajar bersungguh2..Pesan umi dan abah akan sentiasa terpahat di hati..
"SIAPALAH KITA DI DUNIA INI JIKA TIADA IBU DAN AYAH.."

1 comment:

SARAH SHAMSUDIN said...

salam..ukhti,kirimkan salam pada ummi dan abah ukhti ye...kia sama,anak sulung :)

welcome